تدریس وب
جستجو در سایت
گروه مقاله : مقالات و انتشارات
تاريخ انتشار : 1395/10/12 - 14:46
كد :126

افکت تا شدگی عکس در فتوشاپ

در این آموزش افکت تا شدگی تصویر را به شما خواهیم آموخت امیدوارم لذت ببرید.

در این قسمت از آموزش فتوشاپ، به شما آموزش می دهیم که چگونه افکت تاشدگی و چین و چروک را روی تصاویر اعمال کنید. در این تمرین از خط کش ها و ابزارهای انتخاب به همراه ابزار شیب رنگ (gradients)، یک لایه blend mode و یکی از فیلترهای فتوشاپ برای ایجاد سایه استفاده می کنیم، همچنین برای اینکه شدت فرسودگی را در محل های تاشدگی بیشتر نشان دهیم از قلموها در فتوشاپ استفاده کرده ایم. در این آموزش از فتوشاپ CS6 استفاده شده است، اما با دیگر نسخه های فتوشاپ مانند CS5 یا CC نیز کاملاً سازگار است. این عکسی است که ما از آن استفاده می کنیم :

  تا کردن عکس در فتوشاپ

و نتیجه نهایی به صورت زیر خواهد بود :

  تا کردن عکس در فتوشاپ

  مرحله 1: اضافه کردن یک لایه خالی ما کار را با افزودن یک لایه خالی به فتوشاپ شروع می کنیم. در پایین پنل Layers، روی آیکن New Layer کلیک کنید:

 

  تا کردن عکس در فتوشاپ

از آنجایی که لایه ایجاد شده خالی است، در سند فتوشاپ اتفاقی نخواهد افتاد. اما اگر به پنل Layers نگاه کنیم، می بینیم که فتوشاپ یک لایه جدید با نام Layer 1 در بالای عکس اصلی اضافه کرده است:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

  مرحله 2: فعال کردن خط کش ها  اکنون باید چند خط افقی و عمودی رسم کنیم. برای انجام این کار باید خط کش های (rulers) فتوشاپ را فعال کنیم. به منوی View در بالای صفحه رفته و گزینه Rulers را انتخاب کنید و یا اینکه دکمه های میانبر Ctrl+R روی کیبورد را بفشارید.  

تا کردن عکس در فتوشاپ

خط کش ها در سمت چپ و بالای سند، ظاهر می شوند:  

تا کردن عکس در فتوشاپ    

مرحله 3: رسم خطوط راهنما اکنون که خط کش ها را فعال کرده ایم می توانیم خطوط راهنما را بکشیم. بنابراین در جایی داخل خط کش سمت چپ کلیک کرده و در حالی که کلید ماوس را پایین نگه داشته اید، شروع به کشیدن ماوس به سمت راست کنید.خواهید دید که یک خط راهنمای عمودی از خط کش بیرون می زند. خط کش را در یک سوم ابتدایی عکس کشیده و سپس ماوس را رها کنید، در مورد اینکه مکان آن کاملا دقیق باشد، نگران نباشید. با کلیک روی خط راهنما، می توانیم آنرا به سمت راست یا چپ منتقل کنیم:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

یک بار دیگر روی خط کش سمت چپ کلیک کنید و در حالیکه دکمه ماوس را پایین نگه داشته اید خط راهنمای عمودی دوم را رسم کنید. این بار، خط راهنما را در یک سوم انتهایی قرار دهید:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

در نهایت، روی هر جایی از خط کش بالایی که خواستید کلیک کنید و در حالی که کلید ماوس را پایین نگه داشته اید یک خط راهنمای افقی رسم کنید و آن را در  وسط تصویر قرار دهید. بعد از انجام این کار باید دو خط راهنمای عمودی و یک خط راهنمای افقی داشته باشید که تصویر را به شش قسمت مساوی تقسیم می کنند:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

  مرحله 4: انتخاب ابزار Rectangular Marquee Tool از پنل ابزارها، ابزار Rectangular Marquee Tool را انتخاب کنید. یا اینکه از دکمه M روی کیبورد استفاده کنید :  

تا کردن عکس در فتوشاپ

  مرحله 5: انتخاب ناحیه اول در حالی که ابزار Rectangular Marquee Tool را در دست دارید، فضای پیرامون ناحیه اول (ناحیه ای که در بالا و سمت چپ تصویر است) را انتخاب کنید. ناحیه انتخاب به لبه های خطوط راهنما می چسبد:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

مرحله 6: انتخاب ابزار شیب رنگ یا Gradient Tool از پنل ابزارها، ابزار شیب رنگ (Gradient Tool) را انتخاب نمایید. یا اینکه دکمه G را روی کیبورد فشار دهید: (کلیدهای میانبر، در تسریع کار بسیار مؤثر هستند)  

تا کردن عکس در فتوشاپ    

مرحله 7: انتخاب شیب رنگ سیاه به سفید در حالی که ابزار شیب رنگ در حالت انتخاب است، در جایی از سند فتوشاپ کلیک راست کرده تا پنجره Gradient Picker ظاهر شود، در این پنجره روی سومین آیکن بالا از سمت چپ، دابل کلیک نمایید:  

تا کردن عکس در فتوشاپ    

مرحله 8: کشیدن شیب رنگ سیاه به سفید در ناحیه انتخاب شده در حالی که ابزار شیب رنگ را در دست دارید و از پنجره Gradient Picker، شیب رنگ سیاه به سفید را انتخاب کرده اید، یک شیب رنگ سیاه وسفید در داخل ناحیه انتخابی رسم کنید. من در اینجا روی گوشه پایین و سمت چپ ناحیه انتخاب شده کلیک می کنم و در حالی که کلید ماوس را پایین نگه داشته ام آن را بصورت مورب به سمت بالا و راست کشیده و رها می کنم:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

مرحله 9: انتخاب ناحیه دوم با فشردن کلید میانبر M روی کیبورد به ابزار Rectangular Marquee Tool برگردید و فضای داخلی ناحیه دوم (ناحیه بالا و وسط) را انتخاب نمایید:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

  مرحله 10: کشیدن شیب رنگ سیاه به سفید با یک شیب با جهت متفاوت در ناحیه دوم دکمه میانبر G را فشار دهید تا به ابزار Gradient Tool برگردیم، سپس در گوشه بالا و سمت چپ کلیک کنید و به سمت پایین و راست رفته و کلید ماوس را رها کنید تا یک شیب رنگ متفاوت با ناحیه اول ایجاد شود: (مطمئن شوید که جهت شیب رنگ ایجاد شده با ناحیه اول متفاوت باشد)  

تا کردن عکس در فتوشاپ    

مرحله 11: تکرار مرحله 9 و 10 برای ناحیه های باقی مانده ما باید مراحل 9 و 10 را برای تمام شش ناحیه انتخابی تکرار کنیم. ابتدا کلید میانبر M را فشار دهید تا به ابزار Rectangular Marquee Tool برگردیم و انتخاب خود را انجام دهیم. سپس با فشردن کلید G ابزار Gradient Tool را انتخاب کرده و شیب رنگ را داخل ناحیه انتخابی ایجاد می کنیم. باید داخل هر ناحیه انتخابی یک شیب رنگ با زاویه های متفاوت داشته باشید. بعد از اتمام این کار، کلیدهای Ctrl+D را روی کیبورد فشار دهید تا ناحیه آخر را از حالت انتخاب خارج نمایید:

  تا کردن عکس در فتوشاپ

  مرحله 12: مخفی کردن خط کش ها و خطوط راهنما دیگر به خط کش ها و خطوط  راهنما، نیازی نداریم، بنابراین برای مخفی کردن خط کش ها، از منوی View گزینه Rulers را دوباره انتخاب کنید  یا کلیدهای میانبر Ctrl+R را انتخاب نمایید و برای حذف کردن خطوط راهنما، از منوی View  گزینه Show و از آنجا گزینه Guides را انتخاب کنید یا دکمه های میانبر Ctrl و ; را انتخاب نمایید:

 

  تا کردن عکس در فتوشاپ

مرحله 13: تنظیم گزینه Blend Mode با مقدار Soft Light در پنل Layers، در حالی که Layer 1 فعال است، گزینه Blend Mode در بالای پنل را با مقدار Soft Light تنظیم نمایید: (مقدار پیش فرض Normal است)  

تا کردن عکس در فتوشاپ

حالا با تنظیم این گزینه، شیب رنگ به یک سری برجستگی و سایه تبدیل می شود و باعث می شود تا افکت "تا شدگی" قابل مشاهده شود:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

  مرحله 14: استفاده از فیلتر Plastic Wrap برای بیشتر کردن اثر تا خوردگی  برای اینکه خطوط تاشدگی کمی بیشتر مشخص شوند، از فیلتر Plastic Wrap داخل فتوشاپ استفاده می کنیم. بنابراین به منوی Filter در بالای صفحه رفته و از آنجا گزینه Filter Gallery را انتخاب نمایید:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

این کار یک پنجره  Filter Gallery بزرگ تر که شامل سه ستون است ظاهر می شود، ستون سمت چپ که پیش نمایشی از عکس را نشان می دهد، ستون وسطی که از آنجا می توانیم فیلتر های دلخواه را انتخاب کنیم و ستون سمت راست که شامل گزینه های فیلتر انتخاب شده است. برای باز شدن دسته Artistic روی کلمه Artistic کلیک کرده و فیلتر Plastic Wrap را انتخاب نمایید: 

 

  تا کردن عکس در فتوشاپ

گزینه های فیلتر Plastic Wrap در ستون راست، نمایان می شود. در حالی که به پیش نمایش تصویر، نگاه می کنید، گزینه ها را مطابق زیر تغییر دهید تا نتیجه مطلوب حاصل شود:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

  بعد از اتمام کار روی دکمه Ok کلیک نمایید تا پنجره Filter Gallery بسته شود. حالا خط های تا خوردگی کمی بیشتر نمایان می شوند:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

مرحله 15: اضافه کردن یک لایه جدید دیگر یک بار دیگر روی آیکن New Layer در پایین پنل لایه ها کلیک نمایید:

  تا کردن عکس در فتوشاپ

مرحله 16: انتخاب ابزار قلمو یا Brush Tool برای بیشتر کردن اثر تاخوردگی ، اجازه دهید مقدار خطوط ساییدگی و پارگی را بیشتر کنیم و این کار را با استفاده از قلموها انجام می دهیم. بنابراین  ابزار قلمو یا Brush Tool را از پنل ابزارها انتخاب نمایید. یا اینکه دکمه میانبر B روی کیبورد را فشار دهید:

  تا کردن عکس در فتوشاپ    

مرحله 17: انتخاب قلموی Spatter از پنجره Brush Picker در حالی که ابزار Brush (قلمو) در حالت انتخاب است، روی قسمتی از صفحه کلیک راست کنید تا پنجره Brush Picker ظاهر شود. در پنجره Brush Picker، روی قلموی "Spatter" با سایز 59 پیکسل دابل کلیک نمایید، با این کار قلمو انتخاب شده و پنجره Brush Picker بسته می شود. (اگر گزینه ی Tool Tips را در قسمت Photoshop Preferences فعال کرده باشید، زمانی که ماوس را روی هر کدام از آیکن ها قرار می دهید، نام قلمو ظاهر می شود)

  تا کردن عکس در فتوشاپ    

مرحله 18: باز کردن پنل Brushes و انتخاب گزینه های قسمت Brush Tip Shape در حالی که ابزار قلمو را انتخاب کرده اید، در میله افقی بالا (Option Bar) روی آیکن Brush panel کلیک کنید تا پنل اصلی قلموهای فتوشاپ باز شود:

  تا کردن عکس در فتوشاپ

روی کلمه Brush Tip Shape در بالا و سمت چپ پنل کلیک کرده ، سپس گزینه های Roundness را با مقدار 10% تنظیم نمایید و مقدار Spacing را تا 50% افزایش دهید:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

مرحله 19: انتخاب و تنظیم گزینه های قسمت Shape Dynamics در سمت چپ پنل Brushes، دسته بندی گزینه های مختلف قلمو را مشاهده می کنید (Shape Dynamics و Scattering و ...)، قبل از هر چیز مطمئن شوید که تیک هیچ کدام از دسته ها فعال نباشد. حالا دقیقاً روی کلمه ی Shape Dynamics کلیک نمایید. (اگر روی checkbox کلیک کنید، گزینه های دسته ی مورد نظر، نشان داده نمی شود) گزینه ها را مطابق شکل زیر تنظیم نمایید:  

تا کردن عکس در فتوشاپ    

مرحله 20: انتخاب و تنظیم گزینه های قسمت Dual Brush دقیقاً روی کلمه ی Dual Brush کلیک نمایید تا به گزینه های Dual Brush برگردیم. این گزینه ها به ما اجازه می دهد تا یک قلموی دیگر را با قلموی اصلی ترکیب کنیم. بنابراین روی قلموی Spatter با ضخامت 27 پیکسل کلیک کنید و سپس در بالای پنل، گزینه ی Mode را با مقدار Multiply تنظیم نمایید، در نهایت بقیه ی گزینه ها را مطابق شکل زیر تنظیم و برای بسته شدن پنجره، یا یکبار دیگر روی آیکن Brush panel کلیک کنید و یا دکمه F5 را فشار دهید:  

تا کردن عکس در فتوشاپ    

مرحله 21: تنظیم رنگ سفید برای پیش زمینه یا Foreground در اینجا، رنگ قلموی ما باید سفید باشد ، فتوشاپ از رنگ Foreground برای قلموها استفاده می کند، در نتیجه قبل از استفاده از قلمو باید مطمئن شویم که رنگ Foreground با سفید تنظیم شده است. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که کلید میانبر D روی کیبورد را فشار دهیم، که رنگ Foreground و Background را به حالت پیش فرضشان که سیاه و سفید است تغییر می دهد. سپس کلید میانبر X را فشار دهید تا رنگ Foreground و Background جابه جا شود: (در پایین پنل Tools می توانید رنگ Foreground و Background را مشاهده نمایید)

  تا کردن عکس در فتوشاپ

  مرحله 22: قلمو زدن در امداد خط های تاشدگی حالا آماده ایم تا امتداد خطوط تاشدگی را رنگی کنیم، اما بجای اینکه بصورت دستی با قلمو روی خطوط بکشیم ، مطابق شکل زیر در حالی که قلمو در حالت انتخاب است در بالای یکی از خطوط تاشدگی عمودی کلید کنید. نیازی نیست که ماوس را پایین نگه دارید و یا جابه جا کنید، فقط یک کلیک بکنید:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

سپس کلید Shift را پایین نگه دارید و در پایین خط تاشدگی کلیک کنید. حالا فتوشاپ بصورت اتوماتیک، بین دو نقطه ای که کلیک کردید را با قلمو رنگی می کند و یک خط مستقیم رسم می شود. حالا با کشیدن این خط، حالت فرستودگی، ظاهر می شود:

  تا کردن عکس در فتوشاپ

چنانچه از نتیجه راضی نیستید و رنگی کردن محل تاشدگی دقیق روی محل تاشدگی قرار نگرفته است، با استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl+Z آن را لغو کنید، سپس دوباره امتحان کنید. برای افزایش شدت پارگی و پوسیدگی می توانید چند بار با قلمو دیگر روی محل تاشدگی بکشید، می توانید با استفاده از کلیدهای میانبر براکت باز "]" و بسته "[" اندازه قلمو را در هر بار کشیدن تغییر دهید:

  تا کردن عکس در فتوشاپ

قلمو زدن روی دیگر محل های تاشدگی را تکرار کنید. اگر دوست دارید که برای دقیق تر شدن کار یک بار دیگر از خطوط راهنما استفاده کنید، کلید میانبر Ctrl و ; را فشار دهید تا ظاهر شوند. در اینجا، نتیجه کار بعد از قلمو زدن روی سه خط تاشدگی را مشاهده می کنید:  

تا کردن عکس در فتوشاپ    

مرحله 23: کاهش شفافیت یا Opacity (اختیاری) در نهایت، اگر شدت رنگی شدن محل های تاشدگی بیش از حد است، می توانید با استفاده از گزینه Opacity در پنل لایه ها میزان شفافیت آن را کاهش دهید. در حالت پیش فرض میزان Opacity روی 100% تنظیم شده. ما مقدار آن را به 65% کاهش می دهیم:  

تا کردن عکس در فتوشاپ

  و با انجام این کار، نتیجه نهایی به صورت زیر خواهد بود:  

تا کردن عکس در فتوشاپ    

نويسندگان BALAHANG
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
جدیدترین مقالات
آموزش فتوشاپ رنگی کردن عکس
آموزش فتوشاپ رنگی کردن عکس
آموزش فتوشاپ قالب اخبار فوتبال
آموزش فتوشاپ قالب اخبار فوتبال
آموزش فتوشاپ طراحی قالب سایت عکاسی
آموزش فتوشاپ طراحی قالب سایت عکاسی
آموزش فتوشاپ قالب سایت گرافیکی
آموزش فتوشاپ قالب سایت گرافیکی
آموزش فتوشاپ تایپوگرافی
آموزش فتوشاپ تایپوگرافی
آموزش فتوشاپ ایجاد یک متن دیجیتال زیبا
آموزش فتوشاپ ایجاد یک متن دیجیتال زیبا
آموزش تایپوگرافی متن ترسناک در فتوشاپ
آموزش تایپوگرافی متن ترسناک در فتوشاپ
آموزش فتوشاپ نوع ترکیبی
آموزش فتوشاپ نوع ترکیبی "Difference"
آموزش فتوشاپ ایجاد یک طرح با چرخاندن و معکوس کردن تصویر
آموزش فتوشاپ ایجاد یک طرح با چرخاندن و معکوس کردن تصویر
آموزش فتوشاپ فکوس روی دسته ای از تصاویر
آموزش فتوشاپ فکوس روی دسته ای از تصاویر
آموزش فتوشاپ تایپو گرافی متن محو شده
آموزش فتوشاپ تایپو گرافی متن محو شده
آموزش فتوشاپ ایجاد یک متن پلاستیکی ساده
آموزش فتوشاپ ایجاد یک متن پلاستیکی ساده
آموزش فتوشاپ قرار دادن چند تصویر بر روی یک متن
آموزش فتوشاپ قرار دادن چند تصویر بر روی یک متن
آموزش فتوشاپ ایجاد یک متن ژله ای
آموزش فتوشاپ ایجاد یک متن ژله ای
آموزش فتوشاپ متن درهم فرورفته
آموزش فتوشاپ متن درهم فرورفته
آموزش فتوشاپ باز تابش نور از پنجره با جابجایی نقشبندی نور
آموزش فتوشاپ باز تابش نور از پنجره با جابجایی نقشبندی نور
آموزش فتوشاپ درخشش در بخش روشن تصویر
آموزش فتوشاپ درخشش در بخش روشن تصویر
آموزش فتوشاپ متحد کردن رنگها در یک تصویر
آموزش فتوشاپ متحد کردن رنگها در یک تصویر
آموزش فتوشاپ ایجاد یک تصویر درهم بافته شده
آموزش فتوشاپ ایجاد یک تصویر درهم بافته شده
آموزش فتوشاپ روتوش تصاویر در لایه های جداگانه
آموزش فتوشاپ روتوش تصاویر در لایه های جداگانه
آموزش فتوشاپ روتوش عکس با تناژهای رنگی آماده
آموزش فتوشاپ روتوش عکس با تناژهای رنگی آماده
آموزش فتوشاپ روتوش سریع چهره
آموزش فتوشاپ روتوش سریع چهره
آموزش فتوشاپ بازتابش نور از پنجره
آموزش فتوشاپ بازتابش نور از پنجره
آموزش فتوشاپ نقاشی با براش آبرنگی روی تصویر
آموزش فتوشاپ نقاشی با براش آبرنگی روی تصویر
آموزش فتوشاپ ایجاد تصویر یک گانگستر
آموزش فتوشاپ ایجاد تصویر یک گانگستر
آموزش فتوشاپ افزودن تاتو واقعی
آموزش فتوشاپ افزودن تاتو واقعی
آموزش فتوشاپ ایجاد براش رعدوبرق
آموزش فتوشاپ ایجاد براش رعدوبرق
آموزش فتوشاپ  تایپوگرافی سایه دراز
آموزش فتوشاپ تایپوگرافی سایه دراز
آموزش فتوشاپ تغییر رنگ رژلب
آموزش فتوشاپ تغییر رنگ رژلب
آموزش فتوشاپ شارپ کردن چشم ها همه تکنیک ها
آموزش فتوشاپ شارپ کردن چشم ها همه تکنیک ها
پربازدیدترین مقالات